tiistai 29. marraskuuta 2016

Äiti-ihminen vapaalla

Äiti-ihminen juhlimassa, vapaalla, alkoholin vaikutuksen alaisena, AI KAUHEETA ! Kyllä, äiti-ihmisetkin saavat juhlia. Ei tietenkään lasten ollessa läsnä. 

Liian monella on se käsitys, että kun on äiti, elämään ei mahdu muuta kuin ne ihanat pienet sipsuttelevat lapset. Äiti ei saisi lähteä vapaalle. Äiti ei saisi ottaa alkoholia. Äidin pitäisi olla vain kotona huolehtimassa lapsista. Äidin elämä on nyt lapset. Ja kaikki tämä vain siksi, että olemme äitejä. 


Tämä on aika ahdasmielinen ajatus. Toki näin saatettiin elää joku aika sitten, mutta nyt, kaksituhatta-luvulla asiat ovat hieman toisin. Itselle tuollaisesta ajatuksesta tulee mieleen vain se, että eikö minua ole enää, enkö ole enää muuta kuin äiti ? 

Totta helvetissä olen muutakin kuin äiti. Olen nuori nainen, jolla on muutakin elämää kuin äitiys. Vaikka olen äiti, minulla on oikeus äitiyden ulkopuolella olevaan elämään. Minulla on muunmuassa oikeus mennä yksin kauppaan, oikeus mennä salille, oikeus mennä viihteelle. Minullakin on oikeuksia, vaikka olen äiti. 

Kaikki nämä yllä mainitut tietysti kohtuuden rajoissa, ja tilanteen mukaan. Itse pääsen esimerkiksi kauppaan yksin ainakin kerran viikossa. Se on aivan parasta, kun saa vaan haahuilla ja seistä hyllyjen edessä niin kauan kuin itse haluan. Ei tarvitse juosta kenenkään perässä, tai juosta vessaan, kun pienellä sattuu tulemaan pissahätä juuri silloin, kun ostoskärryt on lapattu täyteen tavaraa. 


Viihteellä saatan käydä pari-muutaman kerran vuodessa. Usein näihin liittyy alkoholi, kohtuudella tietenkin. Teininä alkoholia tuli kitattua aivan liikaa, eikä sitä todellakaan mene samanlailla nykypäivänä. Kun otan, niin saatan ottaa muutaman ja se jää siihen. Itse asiassa pelkään sitä humalatilaa. Haluan kontrolloida omaa mieltäni ja kroppaani, jota ei välttämättä humalatilassa voi. 

Alkoholin juomisessa pelkään myös sitä seuraavaa aamua. Olen kokenut nuorempana ihan tarpeeksi krapula-aamuja, enkä todellakaan kaipaa niitäkään. Baari-illat meneekin minun osaltani enemmäkin vesi linjalla, sen muutaman alkoholipitoisen juoman ohella. Seuraavana aamuna ei ole krapulaa, ja illalla oli hauskaa ! Krapula lasten kanssa ei ole myöskään niin houkutteleva asia, tämäkin syy siihen miksi olen opetellut juhlimaan sivistyneesti. 

Minulle tärkeintä on se, että saan välillä hengähtää, edes sen kaupassa käynnin verran. Saan välillä olla jotain muuta, kuin äiti. Tiedän, että minulla on oikeus myös itseeni ja omiin juttuihin ja se täytyy jokaisen äidin muistaa ! 

Olisikin mukava kuulla teidän lukijoiden mielipiteitä äiti-ihmisten juhlimisesta ja vapaa-ajoista. Käyttekö te ulkona ? Saatteko te vapaa-aikaa, miten sen käytätte ? 


Susanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti