keskiviikko 2. toukokuuta 2018

Kävelin unissani ulkomailla 😱

Pienenä, nuorempana kävelin unissa todella usein. Parasta näissä öisissä seikkailuissa oli, että muistin aamulla osan tapahtuneesta. Unissakävelyä jatkui kuusitoistavuotiaaksi asti. Muutamia hassuja juttuja on myös aikuisiällä tapahtunut.

Kaikista pelottavin ja oudoin tapaus tapahtui ulkomailla. Olimme sisaruksieni kanssa nukkumassa hotellihuoneessa, sillä välin äitini ja isäpuoleni olivat lähistöllä syömässä. Iltamyöhällä lähdin unissani kävelemään hotellista ulos, tien toiselle puolelle uima-altaille. Olin tällöin noin kahdeksan vuotias. 

Sisarukseni jäivät huoneeseen nukkumaan. Siellä minä kävelin pikkareissa ja t-paidassa muina tyttöinä etsien äitiäni ja isäpuolta. Jossain kohtaa heräsin ja pelästyin, missä oikein olen ! Hotelli oli onneksi tien toisella puolella ja pääsin takaisin huoneemme ovelle. Sisälle en sitten päässytkään niin helposti. Lopulta isäpuoleni tuli avaamaan oven, kiitos naapurihuoneen pariskunnan. 


Saatoin öisin vain kävellä ympäri kotia, vailla päämäärää. Välillä istuin vessanpöntöllä housut jalassani, muuten vain. Välillä heräsin keskellä yötä sisaruksieni sängyistä. Saatoin myös pestä hampaita peitto viittanani ja kertoa vanhemmilleni meneväni kouluun. 

Liian usein itkin äitini vieressä, etten saa unta vaikka oikeasti olin unessa ja kävelin unissani. Muistan kun olin lukenut maantiedon kokeeseen ja yöllä menin äidiltäni unissani kysymään mikä maa on ? 😂 

Kerran olin isäni mukana työreissulla ja nukuimme rekka-autossa. Päätin sitten nukkuessani että haluan rekan seinän pois ja hakkasin sitä hullunlailla ! Edes isäni rauhoittelut eivät auttaneet ja lopulta luovutin ja jatkoin nukkumista.


Viimeisimpiä tempauksia oli kun olin vienyt unissani puhelimeni olohuoneen pöydälle ja aamulla herätys soi siellä. Tässäkin varmaan oli joku hyvä pointti, jota en kyllä ole vieläkään keksinyt. 

Aikuisiällä näitä yöllisiä sekoiluja on sattunut enää vain lasten syntymän jälkeen. Olen muunmuassa etsinyt vauvaa ympäri sänkyä, vaikka hän todellisuudessa on nukkunut esimerkiksi pinnasängyssä taikka ollut yökylässä mummolassa.

Unissakävely on yleensä perinnöllistä, odotan mielenkiinnolla käveleekö meidän lapsista kukaan unissaan ja mitä seikkailuja saadaan heidän kanssa kokea. 🙈


Muita unissakävelijöitä ? Hauskat tai ei niin hauskat tarinat kommentteihin 😍


Susanna


3 kommenttia:

  1. Olen aina ollut todella vilkas nukkuja, taidan kompensoida päivän laiskottelua yöllä. Lapsena kävelin paljon unissani. Kuten sinä, myös minä menin usein itkemään vanhemmille etten saa unta, vaikka nukuin. Sisaruksilleni kävin panikoimassa keskellä yötä että "myö myöhästytään" (mistä?), joinakin yönä kävin huutamassa itku silmässä että "myö kuollaan!". Karmivaa? Vähintäänkin.

    Vanhemmiten olen esimerkiksi pelannut sängyn päällä erästä lautapeliä eli liikutellut kuvitteellisia nappuloita olemattomalla laudalla. Kun poikaystäväni kysyi mitä teen, suutuin verisesti pelin häiritsemisestä ja marssin pois huoneesta. Puhun unissani todella usein ja nään vielä aikuisiälläkin selkounia (joskin vähemmän kuin lapsena). Ikävän lisän tälle sinällään harmittomalle kirjolle tuovat unihalvaukset, joita olen saanut muutamaan otteeseen viime vuosina.

    https://aatenarikka.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Olen myös ollut kova unissakävelijä, olen mm. vienyt peittoni pyykkikoriin, meni muuten pieni tovi löytää se sieltä keskellä yötä :D Pelkäsin aina olla yötä isosiskollani isossa kaupungissa, jos olisin sieltä hilpassut ulos ja eksynyt!! Onnekseni en ikinä lähtenyt missään ovesta ulos. Hakkaraisen mainitsemat unihalvaukset on myös tuttuja! Ne oli kamalan pelottavia, kunnes vahingossa netistä löysin niille nimen ja aloin osata rauhoittaa itseni kohtauksen iskiessä päälle.

    VastaaPoista
  3. Mä kävelin kans lapsena unissani. Kerran talvella äiti oli herännyt kylmään ja huomannut, että onneksi olin tuulikaappiin pysähtynyt nukkumaan, ovi oli auki. :S Mun tyttö välillä öisin on sen oloinen ettei oo hereillä vaikka puhuu ja kävelee. Pariin kertaan on saanut kauhukohtauksia. :/

    VastaaPoista